ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREEnergetyka jądrowa
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.





SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Pierwszy komponent paliwa jądrowego wydrukowany w 3D wszedł do użytku
04.12.2020r. 12:58

Firma Framatome ogłosiła, że wydrukowane w 3D łączniki kanałów paliwowych wyprodukowane w amerykańskim laboratorium Oak Ridge National Laboratory (ORNL) w ramach wspólnego projektu z przedsiębiorstwem Tennessee Valley Authority (TVA) mają zostać załadowane po raz pierwszy do komercyjnego reaktora w USA.
Projekt jest częścią programu Transformational Challenge Reactor (TCR) realizowanego przez ORNL. TCR został uruchomiony w 2019 roku, a jego celem jest zaprojektowanie, wyprodukowanie i eksploatacja demonstracyjnego mikroreaktora wytwarzanego addytywnie do 2023 roku.

Cztery komponenty zostaną załadowane do elektrowni jądrowej Browns Ferry należącej do TVA na początku 2021 roku. TVA działa na obszarze stanu Tennessee oraz sześciu kolejnych stanów: Alabamy, Georgii, Karoliny Północnej, Kentucky, Missisipi i Wirginii. Jest największym publicznym dostawcą energii elektrycznej w Stanach Zjednoczonych. Siedziba TVA mieści się w Knoxville w Tennessee.

Łączniki mocują kanał paliwowy do kasety paliwowej. Zostały wydrukowane w ORNL przy użyciu technik wytwarzania przyrostowego (additive manufacturing techniques) - znanego również jako druk 3D - i zainstalowane w zestawach paliwowych Atrium 10XM przeznaczonych dla reaktora z wrzącą wodą (BWR), wyprodukowanych w zakładzie produkcji paliwa jądrowego Framatome w Richland w stanie Waszyngton.

Łączniki kanałowe są tradycyjnie wytwarzane z odlewów i wymagają następnie precyzyjnej obróbki.

Wytwarzanie przyrostowe (addytywne) to proces tworzenia trójwymiarowych części na podstawie pliku cyfrowego. Nosi on nazwę "przyrostowego", ponieważ zwykle obejmuje wytworzenie cienkich warstw materiału jedna na drugiej. Technologia pozwala na uzyskanie części o złożonym kształcie, których nie da się wyprodukować przy użyciu tradycyjnych metod odlewania, obróbki maszynowej czy obróbki ubytkowej. Jest to skuteczniejszy sposób na osiągnięcie wąskich specyfikacji tych komponentów zaprojektowanym komputerowo, aby uformować precyzyjne kształty bez potrzeby późniejszego rzeźbienia lub obróbki mechanicznej, powiedział Framatome.
Ala Alzaben, starszy wiceprezes Commercial and Customer Center w Fuel Business Unit we Framatome, powiedział, że ten sposób wytwarzania komponentów pomoże obniżyć koszty przy zachowaniu bezpieczeństwa i niezawodności pracy elektrowni, opisując to jako "znaczący postęp dla Framatome i przemysłu jądrowego".

"Jest to jeden z pierwszych kroków w skoordynowanych wysiłkach ORNL wraz z Biurem Badań Regulacyjnych NRC i dostawcami technologii jądrowych, w celu udowodnienia, że możliwe jest nowe podejście i znaczne przyspieszenie wytwarzania części kwalifikowanych" - powiedział dyrektor TCR Kurt Terrani.

Partnerzy powiedzieli, że łączniki kanałowe pełnią istotną funkcję w zestawie paliwowym i są łatwo wytwarzane przy użyciu wytwarzania przyrostowego, co czyni je idealną częścią do zademonstrowania zastosowania nowej techniki. ORNL dostarcza również wszystkie cyfrowe dane 3D zarejestrowane podczas procesu produkcyjnego, które szczegółowo opisują każdą warstwę nadruku, które następnie można wykorzystać do poświadczenia jakości zamocowania.

Dan Stout, dyrektor TVA Nuclear Technology Innovation, powiedział, że stosując komponenty wytwarzane metodą przyrostową, TVA wspiera innowacyjne podejście produkcyjne, które może być wykorzystane w całej istniejącej flocie jądrowej, w zaawansowanych reaktorach i małych reaktorach modułowych. "Jest to typ innowacji, który przewidzieliśmy w ramach protokołu ustaleń, który zawarliśmy z ORNL na początku tego roku" - powiedział.

Nowe łączniki zostaną załadowane do reaktora w bloku nr 2 EJ Browns Ferry w marcu 2021 i pozostaną w rdzeniu przez sześć lat, z planowanymi przeglądami podczas przerw na przeładunek paliwa i po zakończeniu użytkowania.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2021
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE