ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREEnergetyka jądrowa
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.





SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

NEA OECD wzywa do inwestycji w energię jądrową, aby pobudzić wzrost gospodarczy
30.07.2020r. 13:23

Sam rozmiar projektów jądrowych może stanowić barierę na niektórych rynkach, na których prywatni inwestorzy szukają krótkoterminowych zwrotów. Jednak w okresie odbudowy duże i długoterminowe projekty dotyczące infrastruktury energetycznej, takie jak elektrownie jądrowe, mogą pobudzić spójność społeczną i wywołać gospodarczy efekt domina do ożywienia ogólnej działalności gospodarczej.
Takie jest przesłanie ostatniego z pakietu czterech dokumentów politycznych (Policy Brief) dotyczących roli energii jądrowej w ożywieniu gospodarczym po COVID, opracowanych przez Agencję Energii Jądrowej (NEA) OECD we współpracy ze Światowym Stowarzyszeniem Jądrowym (WNA). Badają one opłacalność, zatrudnienie, odporność i finansowanie energetyki jądrowej.

NEA zorganizowała seminarium internetowe, aby omówić najnowszy raport: Unlocking financing for nuclear energy infrastructure, zauważając, że większość rządów państw OECD dąży do ożywienia gospodarczego, która zachowa ambicję w zakresie planów transformacji energetycznej po przystępnej cenie i jest zgodne z długoterminowymi celami gospodarczymi, społecznymi i środowiskowymi - zarówno Porozumieniem Paryskim, jak i Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDG) ONZ.

Otwierając webinarium, dyrektor generalny NEA, William Magwood, powiedział: "Oczekiwanie, że stoimy w obliczu kryzysu gospodarczego, z którym można" szybko "uporać się w ciągu najbliższych trzech lat, jest niestety raczej zbyt optymistyczne. Rozwój nowoczesnej i odpornej infrastruktury zeroemisyjnej może potrwać trochę dłużej. Ważne jest, aby opracować plany zachęcające do inwestowania w wiele nowych niskoemisyjnych mocy wytwórczych, równoważąc je z realistyczną prognozą wzrostu zapotrzebowania na energię. Ważne jest, aby stosować modele makroekonomiczne o odpowiedniej szczegółowości, aby odpowiednio modelować sektor energetyczny".

Sama Bilbao y Leon, szefowa działu rozwoju technologii jądrowych i ekonomii w NEA, powiedziała, że projekty dotyczące energii jądrowej są "niedostosowane" do tradycyjnych źródeł kapitału. "Budowa elektrowni jądrowych jest złożonym przedsięwzięciem infrastrukturalnym, które może wiązać się ze znacznym ryzykiem finansowym, ponieważ są one kapitałochłonne i mają kilkudziesięcioletnią perspektywę istnienia projektów" - powiedziała, dodając, że nastąpiła "utrata zaufania" z powodu opóźnień i przekroczenia kosztów w niektórych ostatnich zachodnich projektach obiektów budowanych po raz pierwszy (FOAK).
"Branża wychodzi jednak poza takie wyzwania i istnieją możliwości bardzo dużych redukcji kosztów, powiedziała. Mamy dowody z realizacji ostatnich projektów jądrowych w Chinach, Korei, Rosji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, że można je ukończyć na czas i zgodnie z budżetem. Oznacza to, że problemy, których doświadczyliśmy w zachodnich projektach FOAK, tak naprawdę nie są nierozerwalnie związane z energetyką jądrową, ale są związane z układem samego projektu"- powiedziała. Dodała, że standaryzacja projektu i zaangażowanie w programy seryjnej budowy wielu jednostek będą miały zasadnicze znaczenie dla uzyskania niższych kosztów nowych jednostek.

Bezpośrednie wsparcie finansowe obejmuje kapitał, zadłużenie, agencje kredytów eksportowych i gwarancje kredytowe. "Udział w kapitale może mieć charakter przejściowy, ponieważ dodatkowe źródła finansowania powinny stać się dostępne po uruchomieniu elektrowni" - powiedziała.

Pośrednie wsparcie finansowe obejmuje umowy o zakup energii (PPA), takie jak kontrakt różnicowy w Wielkiej Brytanii i model Mankala w Finlandii, a także aktywa regulowane, takie jak stopa zwrotu w USA i regulowana baza aktywów (RAB) w Wielkiej Brytanii. "Umowy PPA koncentrują się na ryzyku rynkowym, ale często nie odnoszą się bezpośrednio do ryzyka budowlanego" - powiedziała. "W przypadku podejścia opartego na regulowanych aktywach można określić warunki alokacji pewnych rodzajów ryzyka, takich jak podział kosztów i pułap z hybrydowym modelem RAB" - powiedziała.
Dodała, że własność rządowa projektów infrastrukturalnych będzie miała "ogromny wpływ", ponieważ "wzbudzi zaufanie wśród prywatnych inwestorów, a także będzie stanowić bardzo ważny sygnał dla całego społeczeństwa".

"Przejściowe, ukierunkowane wsparcie rządowe dla projektów dotyczących energii jądrowej będzie niezbędne, aby uwolnić korzyści płynące z energii jądrowej w okresie ożywienia gospodarczego po COVID-19. Rządy mają okazję wspierać trwałe redukcje kosztów projektów dotyczących energii jądrowej poprzez podejmowanie na czas nowych decyzji o budowie - powiedziała.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE