ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREEnergetyka jądrowa
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.





SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Rosatom testuje paliwo odporne na awarie przeznaczone dla reaktorów lekkowodnych
05.02.2019r. 12:52

Pierwsze rosyjskie eksperymentalne zestawy paliwa jądrowego odpornego na awarie (accident-tolerant fuel - ATF), przeznaczone dla reaktorów
lekkowodnych (LWR), zostały załadowane do reaktora badawczego MIR działającego w ośrodku State Research Institute of Atomic Reactors w Dimitrowgradzie.

Według Światowego Stowarzyszenia Nuklearnego (World Nuclear Association - WNA) termin "paliwo odporne na awarie" (ATF) opisuje nowe technologie zwiększające bezpieczeństwo pracy i wydajność paliwa jądrowego. Przy opracowywaniu takich paliw mogą być stosowane nowe materiały oraz wzory koszulek i pastylek paliwowych.

Program opracowania i wdrożenia rosyjskiego paliwa ATF realizowany jest przez przedsiębiorstwo TVEL Fuel Company - producenta paliwa jądrowego wchodzącego w skład koncernu Rosatom.

Dwa eksperymentalne zestawy paliwowe, wyprodukowane w filii TVEL w Nowosibirsku Novosibirsk Chemical Concentrates Plant, składają się z prętów paliwowych w geometrii WWER (sześciokąt) lub PWR (kwadrat) z czterema różnymi kombinacjami materiałów na koszulki i matryce paliwowe. Pastylki paliwa wykonane są z jednego z dwóch materiałów: tradycyjnego dwutlenku uranu lub stopu uranowo-molibdenowego o zwiększonej gęstości i przewodności cieplnej. Koszulki prętów paliwowych wykonane są ze stopu cyrkonu z powłoką chromową lub ze stopu chromo-niklowego. Każdy zestaw zawiera 24 pręty paliwowe o różnych kombinacjach materiałów.

Eksperymentalne paliwo jest testowane w reaktorze MIR w warunkach "jak najbardziej zbliżonych" do warunków operacyjnych, w tym parametrów płynu chłodzącego, panujących w rdzeniu reaktorów WWER i PWR. Konstrukcja reaktora badawczego MIR umożliwia prowadzenie testów w oddzielnych pętlach, co daje możliwość jednoczesnego badania paliwa przeznaczonego dla reaktorów konstrukcji rosyjskiej i zachodniej.
"Wyprodukowanie pierwszego paliwa odpornego na awarie było wynikiem pracy naukowców i konstruktorów firmy TVEL, w tym zaawansowanych badań materiałowych, wprowadzenia nowych technologii powlekania i zgrzewania oraz udanych prób laboratoryjnych" - powiedział Alexander Ugryumov, wiceprezes TVEL ds. Badań i rozwoju. "Oprócz prowadzonych badań, wybór materiałów był oparty również na wieloletnim doświadczeniu rosyjskiego przemysłu jądrowego, biorąc pod uwagę, że niektóre materiały były z powodzeniem wykorzystywane do produkcji paliwa dla reaktorów badawczych i napędowych".

W tym roku zakończona zostanie pierwsza faza testów w reaktorze i badań poreaktorowych paliwa ATF. Na podstawie uzyskanych danych konieczne będzie wybranie optymalnej kombinacji materiałów okładzinowych oraz wykonanie obliczeń i zatwierdzenie charakterystyk neutronowo-fizycznych rdzeni reaktorów lekkowodnych. Kolejnym ważnym etapem będzie wprowadzenie eksperymentalnych zestawów paliwowych zawierających pręty paliwowe ATF do komercyjnego reaktora energetycznego w Rosji.

ATF jest paliwem jądrowym odpornym na poważne awarie pozaprojektowe w elektrowniach jądrowych związane z utratą chłodziwa w reaktorze. "Nawet w przypadku awarii odbioru ciepła z rdzenia, paliwo ATF powinno zachowywać swoją integralność przez wystarczająco długi czas bez zajścia reakcji cyrkonu z parą wodną, indukującej uwalnianie wodoru" - stwierdza ekspert z TVEL, dodając, że ATF ma "krytyczne znaczenie" dla dalszej poprawy bezpieczeństwa i niezawodności energetyki jądrowej.

Badania, projektowanie i testowanie ATF przez TVEL są nadzorowane i koordynowane przez naukowców z instytutu Bochvar High-Technology Scientific Research Institute of Inorganic Materials.
World Nuclear News, TVEL , CIRE.PL

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2019
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE